Sidste efterår blev jeg opmærksom på, at min båd var blevet utæt. Der sivede ret store mængder vand ind bag skabet i bagbord side af salonen, men jeg kunne ikke finde hullet. I længere tid troede jeg egentlig, det var skruerne til skvatlisterne ovenpå, der var utætte, men efter lang tids søgning gik det op for mig, at hullet var opstået i U-bolten, der holder blokken til barberhaulet.
Til skræk og advarsel kan jeg oplyse, at svejsningen simpelthen var flækket og selve bøjlen trukket skæv. Ikke meget, men nok til at der var hul. Desværre røg det gamle beslag på genbrugspladsen før jeg fik taget et billede af det, men hullet var så stort, at der kom lys i gennem… faktisk!
De gamle U-bolte er i dimensionen Ø6mm med 25mm fra boltcentrum til boltcentrum og den slags kan man selvfølgelig ikke få mere! Wichard har en, der passer, men den er kun Ø4mm og virkede ikke som en særlig smart erstatning, givet omstændighederne. Jeg endte derfor med at bestemme mig for en model med 32mm mellem bolthullerne – stadig i Ø6mm og med vandtæt gennemføring (den har nummer W65331 hos Columbus Marine hvis du er interesseret).
Tæt på U-boltene sad også nogle scepterbeslag fra det gamle søgelænder, som ikke har være monteret siden forrige årti, og nok heller aldrig bliver det igen. Jeg besluttede mig derfor for at fjerne dem ved samme lejlighed.
Det næste problem, der skulle løses, var naturligvis de tiloversblevne huller fra de gamle beslag. Jeg har tidligere repareret huller i dæk og skridmønster, og fornemmer, at det er et problem, mange andre døjer med. Ofte kommer der bare en skrue i det gamle hul, men det ser jo ikke så pænt ud!
Processen til at reparere de gamle huller i dækket omfatter 6 trin, som er beskrevet nedenfor.
Figur 2: Reparation af huller i dæk, trin 1-3
Figur 3: Reparation af huller i dæk, trin 4-6
Jeg har ved tidligere tilsvarende reparationer eksperimenteret med både polyester og gelcoat-spartel, men kombinationen af epoxy og ”rigtig” flydende topcoat er den, jeg har bedst erfaring med.
Min båd er fra Hanbjerg og andre ejere af denne (langvarige) generation ved, at de hvide gelcoatfarver er ret svære at matche 20-30 år senere. Jeg har haft held med farve 8008, som jeg toner med en smule okker. Okkeren tilfører den svage gule nuance, som dækket med tiden har fået af vejr og vind. Men kom endelig ikke for meget i! Den bedste metode er gradvist at tilføre okker til gelcoaten (brug en tynd pind og rør grundigt rundt!) og afsætte en lille klat ud for det område, der skal repareres. Først når du er tilfreds med nuancen hælder du paraffinopløsning og hærder i blandingen, for så tikker uret.
Husk at lade blandingen stå i 4-5 minutter, så luftboblerne kommer ud. Derefter fyldes hullet fyldes helt op til kanten af tapen, men ikke så meget, at det løber. Da dækket skråner svagt, er det en rigtig god idé at dække af med tape ud mod skvatlisterne for en sikkerheds skyld.
Fjern først tapen, når topcoaten er hærdet – dvs. efter ca. 1 time.
Skridmønsteret kræver lidt pillearbejde, men med en lille hobbysav (eks. fra X-Acto) og en trekantet fil kan det godt lade sig gøre!
Figur 5: Det endelige resultat. Det reparerede hul anes foran værktøjet mellem ”sløret” fra tapen, som jeg lod sidde, så man bedre kan se reparationen
Først saves de diagonale spor op. Derefter files sporene med filen, således at det rombe-formede mønster kommer frem igen. Som supplement til filen kan man bruge et stykke skarpt foldet sandpapir korn 600. Til sidst skrubbes dækket i skridmønsterets diagonalretninger med en neglebørste tilført en smule polérmiddel (eks. 3M Imperial Compound). Det tager ca. 30 minutter pr. hul!
God fornøjelse med arbejdet. Hvis du brænder inde med spørgsmål, er du velkommen til at skrive til mig på
Erik Stangerup DEN 103 Nyx - 2018